Bæredygtig Business

Bæredygtig Business på Bjerringbro Gymnasium

Baggrund 

I forbindelse med Undervisningsministeriets pulje om Grønt Iværksætteri 2021 lavede vi en ansøgning og fik bevilget penge til udvikling af projektet Bæredygtig Business på BG. Projektet skulle understøtte en eksisterende interesse for iværksætteri, innovation og kreativitet hos vores elever og derudover understøtte og videreudvikle elevernes interesse og fokus på klima og miljø.

Temadag 

Den 14. september 2022 skød vi projektet i gang med en fantastisk temadag. Steffen Max Høgh, som med sine tanker om bæredygtig business også har lagt navn til projektet, indledte dagen med et inspirerende oplæg for eleverne. Herefter havde eleverne valgt sig ind på forskellige workshops omkring grønt iværksætteri indenfor forskellige emner som: tøj/mode, nudging, grønne investeringer, design, kreativitet, litteratur og transport. Workshops blev alle styret af personer, der hver især til dagligt arbejder med det emne, som var workshoppens emne. Dagen blev rundet af med først et relevant og spændende oplæg om tøj- og modeindustrien af Frederikke Riisberg (Fredfoundit) og til allersidst fik eleverne mulighed for at brainstorme og dele alle de gode grønne iværksætteridéer, som de havde i løbet af dagen.  

Undervisningsforløb 

Vi har udviklet to tværfaglige undervisningsforløb til vores 2g’ere. Som afsæt i udviklingen har vi udviklet og anvendt nedenstående planlægningsmodel: 

Modellen illustrerer, at forløbet indledes med introduktion til den eksterne aktør (samarbejdspartner), hvilket sker ude ved den eksterne aktør. Den eksterne aktør opstiller herefter en case til eleverne, som eleverne med de to deltagende fag løser. Casens indhold er på forhånd blevet udviklet i samarbejde mellem den eksterne aktør og de deltagende lærere. I den processen med at læse casen er der dialog mellem eleverne og den eksterne aktør, enten ved besøg eller virtuelt. Til sidst præsenterer eleverne deres løsninger for den eksterne aktør. Herefter foregår der en evaluering af forløbet mellem den eksterne aktør og deltagende lærere og elever. Konkret udvikledes i projektet to undervisningsforløb: 

BeScience-/Business-forløbet

For vores Science/Biotek og Businesselever et forløb i samarbejde med Grundfos med det overordnede tema: ”Vand som knap ressource”. De deltagende fag var her: International Økonomi, Fysik og Engelsk. Eleverne opstillede ud fra enten en case om soldrevne pumper eller en case om vandtab i den offentlige vandforsyning egne problemstillinger i relation til temaet ”Vand som knap ressource”. F.eks. Hvorfor har vi ikke opstillet soldrevne pumper i hele den tredje verden? Hvorfor har man ikke allerede installeret kendt teknologi (fra Grundfos) der kan minimere vandtab i alle offentlige vandforsyninger? De forskellige innovative løsninger blev præsenteret og kommenteret af Grundfos, der var repræsenteret af David Lynge Hein, Museum Curator, History Department og Bjørn Møller Ochsner fra Grundfos Graduate program. 

BeGlobal-forløbet

For vores BeGlobal elever et forløb i samarbejde med JPBC – Jysk Plade Bearbejdnings Center (jpbc) er en 100 % underleverandør/samarbejdspartner inden for plade- og rørbearbejdning. De deltagende fag var her Samfundsfag og Dansk. Temaet for undervisningsforløbet var: ‘Bæredygtig branding – JPBC’s verdensmål i fokus”. Eleverne har set nærmere på virksomhedens arbejde med de 17 verdensmål, herunder også virksomhedens branding på hjemmeside og sociale medier. Eleverne præsenterede deres innovative idéer og løsninger til JPBC for Direktør Henrik Høgh og Procesingeniør med ansvar for bæredygtighed Jan Johansen 

Iværksættercaféer og -konkurrence 

I forlængelse af temadagen havde eleverne mulighed for at fortsætte i vores iværksættercafé for at tænke videre over eventuelle grønne iværksætteridéer. Et frivilligt tilbud til eleverne om at få muligheden for at arbejde videre med grønt iværksætteri hen over skoleåret i iværksættercaféer cirka hver tredje uge. Som en gulerod for deres arbejde med iværksætteri havde de også muligheden for at deltage i en idékonkurrence med en førstepræmie på 15.000,- og andenpræmie på 5000,-. Eleverne blev løbende inspireret i iværksættercaféerne, da vi inviterede iværksættere på besøg, som alle på den ene eller anden måde også fokuserede på grønt iværksætteri. Blandt andet Susanne Dalgaard, der står bag DIY/genbrugs bloggen DagmarNjord. Ingeborg Steffensen medstifter og partner i Green Survey og Jarl Gorridsen medindehaver af DS Energy. 

I arbejdet med deres idéer blev eleverne introduceret til Business Model Canvas, som dannede en overordnede ramme for den pitch, som de afslutningsvist skulle levere for vores dommere i bedste Løvens Hule stil. Dommerne var Bychef i Bjerringbro Lars Christiansen, Direktør for BaseBusiness Karoline Lynggaard og tidligere student fra BG og iværksætter Mathias Pinnerup. Elevernes pitch blev filmet og klippet sammen til vores eget afsnit af Løvens Hule, som blev vist for alle skolens elever i forbindelse med den store kåring af vinderne af iværksætterkonkurrencen. I alt var der 8 grønne iværksætteridéer som til slut blev pitchet foran dommerne.  

Vinderne af iværksætterkonkurrencen 

Vinderidéen Solar Shrooms: I stedet for at tage en kedelig vitaminpille hver dag – som de fleste glemmer – er Solar-Shrooms en måde at få masser af D-vitamin gennem en sund, lækker og nuanceret kost. Solar-Shrooms er en rig kilde til D-vitamin. Svampe kan producere op til 164 mikrogram D-vitamin pr. 100 gram, efter kun få minutter under solen eller en UV lampe.  Svampene skal gro i vertikal-farming. Når svampene er klar til at blive plukket efter 14 dage, skal de køres gennem et transportbånd med UVB-lamper i 5 minutter. 

Runner up idéen: T-shirt-tasker. Vi vil omdanne T-shirts, der er slidte og ellers ubrugelige, og som der er gået tusindvis af liter vand til at producere, til moderne, robuste og bæredygtige tasker. Først opstøver vi T-shirts, der er gået i stykker, ud af mode eller simpelthen er for slidte, i genbrugsbutikker, på loppemarkeder eller i vores egne og vores omgangskreds’ garderober. Herefter bruger vi en smart teknik til at klippe hver T-shirt til én lang tråd, ruller den op til et garnnøgle og bruger garnet til at hækle tasker i vores eget unikke design, som vi regner med at ville sælge på en Instagram-side eller webshop. Til vores nuværende design går der 3-5 T-shirts til at fremstille en taske, alt efter T-shirtsenes størrelse.