Temaer
Der er udviklet undervisningsforløb indenfor temaerne: DNA Sekventering, Distribution af vand, Kulturforståelse, Landmåling, Pumper, Solceller og batterier, Vand samt Vindmøller.
Til hvert tema er der udarbejdet en overordnet progressionsplan efter følgende skabelon:
Klassetrin/Niveau | Centrale begreber | Delerkendelser | Eksempler på spørgsmål |
---|---|---|---|
7. klasse | |||
8. klasse | |||
9. klasse | |||
C niveau (1.g) | |||
B niveau (2.g) | |||
A niveau (3.g) |
Tabel 1: Skabelon for progressionsplaner
For hvert forløb er der desuden udarbejdet en FIMME-beskrivelse til læreren efter følgende skabelon:
Formål (F) | |
---|---|
Indhold (I) | |
Metoder (M) | |
Materialer (M) | |
Evaluering (E) |
Tabel 2: Skabelon for FIMME beskrivelser
Der kan også være tale om mere udførlige lærervejledninger samt relevante materialer og elevark til aktiviteterne.
Herunder findes en oversigt over undervisningsforløb der er udarbejdet eller er under udarbejdelse, status kan ses for de enkelte forløb. Projektet afsluttes i januar 2025, så indtil da vil der være forløb under udarbejdelse.
Forløb der er færdige findes under menupunktet Forløb i hovedmenuen.
DNA Sekventering
Titel | Klassetrin | Fag | Status |
---|---|---|---|
DNA Sekventering | 1.g – 3.g | BT | Under udarbejdelse |
Tabel 3: Forløb inden for temaet DNA Sekventering
Distribution af vand
Titel | Klassetrin | Fag | Status |
---|---|---|---|
Vandforsyningspillet – Udskolingen | 7. – 9. klasse | Ma, Fy | Færdigt |
Vandforsyningspillet – Gymnasiet | 1.g – 3.g | Ma, Fy | Færdigt |
Vanddistribution i forsyningslandsbyen | Alle | Ma, Fy | Færdigt |
Tabel 4: Forløb inden for temaet Distribution af vand
Kulturforståelse
Titel | Klassetrin | Fag | Status |
---|---|---|---|
Vejen til vand (Interview) | 1.g | Da, Sa | Færdigt |
Afrikadiskurser | 2.g | Da | Færdigt |
Med kærlig hilsen – et forløb om (rejse)brevgenren | 3.g | Da | Færdigt |
Tabel 5: Forløb inden for temaet Kulturforståelse
Landmåling
Titel | Klassetrin | Fag | Status |
---|---|---|---|
Opmåling af forsyningslandsbyen – Udskolingen | 7. kl – 9. kl | Ma | Færdigt |
Opmåling af forsyningslandsbyen – Gymnasiet | 1. g – 3. g | Ma | Under udarbejdelse |
Tabel 6: Forløb inden for temaet Landmåling
Pumper
Titel | Klassetrin | Fag | Status |
---|---|---|---|
Pumpen – Vejen til vand | 7. kl | fysik/kemi, biologi og geografi | Færdigt |
Skil og saml en Grundfos dykpumpe | Alle | Fy | Færdigt |
Tabel 7: Forløb inden for temaet Pumper
Solceller og batterier
Titel | Klassetrin | Fag | Status |
---|---|---|---|
Undersøgelse af solpaneler i solcelleparken | Alle | Fy | Under udarbejdelse |
Undersøgelse af stand-alone solpanel med power station | Alle | Fy | Færdigt |
Tabel 8: Forløb inden for temaet Solceller og batterier
Vand
Titel | Klassetrin | Fag | Status |
---|---|---|---|
Vandanalyse | Alle | Ke, BT | Færdigt |
Vandrensning | Alle | Ke | Færdigt |
Tabel 9: Forløb inden for temaet Vandanalyse
Vindmøller
Titel | Klassetrin | Fag | Status |
---|---|---|---|
Design den mest effektive vindmølle | 7. kl – 9. kl | Fy | Færdigt |
Vindmølledesign | 1.g – 3.g | Ma/Fy | Færdigt |
Tabel 10: Forløb inden for temaet Vindmøller