BeScience: Afrika i Bjerringbro
Dette undervisningsmateriale er udviklet i forbindelse med projektet BeScience: Afrika i Bjerringbro. Projektet er finansieret af Novo Nordisk Fonden og er udarbejdet i et samarbejde mellem Bjerringbro Gymnasium, Poul Due Jensen Fonden, Naturvidenskabernes Hus samt folkeskolelærere fra lokale folkeskoler i og omkring Bjerringbro.
Det primære formål med projektet er at inddrage og engagere elever i autentiske, tværfaglige problemstillinger i et virkelighedsnært undervisningsmiljø med relevante undervisningsfaciliteter og materialer.
Som en del af projektet er der opbygget et undervisningsmiljø ved Bjerringbro Gymnasium med fokus på de science-projekter, gymnasiets elever arbejder med. Her designer eleverne vandløsninger til en landsby i Bagamoyo, Tanzania.
Der er udviklet en række praksisnære undervisningsforløb og materialer målrettet både folkeskolens udskoling og ungdomsuddannelserne. Forløbene bygger på samarbejdet om vandprojekter i Afrika mellem Grundfos og NGO’en Water Mission. Du kan læse mere om dette samarbejde på siden Casen.
Alle undervisningsaktiviteterne fokuserer på den viden og de kompetencer, der er nødvendige for at arbejde med vandprojekter i Afrika – illustreret gennem de projekter, gymnasieeleverne fra Bjerringbro Gymnasium arbejder med i forbindelse med studieture til Bagamoyo.
I perioden 2023-2025 gennemføres i alt tre udviklingsprojekter i Bagamoyo, med følgende fokus:
- Rent vand og sanitet til børnehave og det omkringliggende lokalsamfund
- Rent vand og stabil energiforsyning til en sundhedsklinik
- Vandingsanlæg til dyrkning af afgrøder og husdyrhold



Figur 1: Solcelleanlæg og vandtank der forsyner børnehave med rent vand i Bagamoyo, Tanzania
Foto: THJ VISUALS
Video
Herunder kan du møde BeScience: Afrika i Bjerringbro i levende billeder.
De tre korte videoer giver dig en fornemmelse af projektets puls – både i Bjerringbro og i Tanzania. Du kan opleve, hvordan elever engagerer sig i virkelige udfordringer og udvikler løsninger, der gør en forskel.
Det handler om at bruge naturvidenskabelig viden i praksis – og vise, at unge faktisk kan være med til at løse nogle af verdens største problemer, helt konkret og tæt på virkeligheden.
Projektet tager afsæt i FN’s Verdensmål – særligt mål 2 (Stop sult), mål 3 (Sundhed og trivsel), mål 6 (Rent vand og sanitet) og mål 7 (Bæredygtig energi).
Videoerne viser, hvordan elever arbejder med disse mål i praksis – og hvordan dine elever kan blive en del af det.
- Til venstre: Få et kig ind i de unikke undervisningsfaciliteter i Bjerringbro og hør om tankerne bag projektet.
- I midten: Mød en børnehave i Bagamoyo, hvor behovet for rent vand sætter scenen for elevernes arbejde.
- Til højre: Kom med på studietur og se, hvordan gymnasieelever har været med til at gøre en reel forskel i andres liv.
Video: THJ VISUALS
Temaer og emner
De mange temaer og emner herunder udspringer af virkelige behov og konkrete projekter i Bagamoyo, Tanzania.
Undervisningsaktiviteterne i projektet er udviklet med fokus på naturvidenskabelige kompetencer – men også med blik for, hvordan elever kan arbejde med globale udfordringer i tråd med FN’s Verdensmål.
-
- Batteriteknologier til energiopbevaring
- Adgang til kontinuerlig vandforsyning og dens betydning for landbrug og husdyrhold i Afrika
- Rent vand og sanitet i den afrikanske sundhedssektor
- Biodiversitetskrisen – særligt udfordringer i Afrika
- Dimensionering af vandløsninger (pumpe, solceller, vandtank, distribution og sanitet)
- Dyreliv i Afrika – med særligt fokus på husdyrhold
- Epidemier og sygdomme i Afrika: ebola, corona, HIV, malaria m.fl. – opståen, spredning, konsekvenser og løsninger
- FN’s Verdensmål
- Forsøg med dyrkning af genmodificerede, almindelige og historiske afgrødesorter
- Forædling af afgrøder – herunder brug af genteknologier som CRISPR
- Interviewteknik
- Kulturmødet med Afrika
- Landmåling – herunder kortoptegning baseret på GPS
- Lokalisering af vandkilder
- Måling af ydeevne i brøndboringer og vandløb
- Tørkeresistens, proteinindhold og vitaminforædling i fødevarer
- Vandanalyse
- Vindmøller
</ul

Figur 2: De fire verdensmål, der danner værdimæssigt fundament for projektet.
Grafik: Skabt i Sora og tilpasset undervisningsbrug i projektet.
Muligheder for fællesfaglig/tværfaglig undervisning
I grundskolen er der krav om, at der skal gennemføres mindst seks fællesfaglige undervisningsforløb i 7.–9. klasse.
På samme måde er der i ungdomsuddannelserne krav om tværfagligt samarbejde.
Formålet med det fællesfaglige og tværfaglige samarbejde er at give eleverne mulighed for fordybelse og for at opleve sammenhænge mellem fagene.
Samarbejdet bidrager også til at udvikle elevernes evne til at indkredse, forstå og arbejde med komplekse problemstillinger.
Alle forløb, der udvikles som en del af projektet BeScience: Afrika i Bjerringbro, kan indgå i tværfaglige samarbejder indenfor følgende fokusområder:
-
-
- Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan
- Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer
- Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget
- Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår.
-
Opbygning af undervisningsmaterialerne
Undervisningsmaterialet er opdelt i en række temaer.
Til hvert tema findes en overordnet beskrivelse af indholdet og dets relevans i forhold til det samlede projekt.
Derudover er der udarbejdet progressionsplaner, som sikrer en meningsfuld udvikling i de tilknyttede undervisningsforløb. På den måde kan elever vende tilbage ti BeScience: Afrika i Bjerringbro flere gange i deres skoletid – uden at skulle arbejde med de samme opgaver, emner eller projekter.
Progressionsplanerne sikrer, at forløb inden for samme tema udvikler sig enten i taksonomisk niveau og/eller i konkret fagligt indhold på tværs af klassetrin. Planerne er inspireret af Astras arbejde med Naturvidenskabens ABC og deres egne progressionsmodeller.
Indenfor hvert tema er der udviklet et antal undervisningsforløb. Til hvert undervisningsforløb findes relevante lærer- og elevvejledninger, og alle forløb tager udgangspunkt i faglige mål for grundskolen og kernestof på ungdomsuddannelserne.
Målet er at gøre undervisningen både spændende og meningsfuld for eleverne – samtidig med at lærerne oplever, at de dækker centrale faglige mål og kernestof gennem arbejdet med materialet.
Afslutningsvis er der udarbejdet forslag til, hvordan et besøg ved BeScience: Afrika i Bjerringbro kan sammensættes som et samlet program.
Referencer
Astra. (2021). Progressionsbeskrivelser. Hentet fra Naturvidenskabens ABC: https://naturvidenskabensabc.dk/progressionsbeskrivelser/
Børne- og Undervisningsministeriet. (2019). Fysik/kemi – Faghæfte 2019. Hentet fra emu.dk: https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/Gsk_faghæfte_fysikkemi.pdf