
Kulturforståelse
Dette tema omhandler kulturforståelse og består af en serie undervisningsforløb, der henvender sig til 1.g til 3.g. Forløbene afvikles hjemme på gymnasiet og kan indgå tværfagligt sammen med andre forløb, der afvikles ved BeScience: Afrika i Bjerringbro, der fysisk er placeret ved Bjerringbro Gymnasium.
De overordnede tanker bag hele projektet BeScience: Afrika i Bjerringbro og de udviklede undervisningsmaterialer findes på siden BeScience: Afrika i Bjerringbro.
Forløbene giver eleverne mulighed for at reflektere over mødet med andre kulturer og forstå, hvordan kultur og sprog former vores opfattelse af verden. Temaet forudsætter, at eleverne har en grundlæggende viden om kulturmøder og sprogbrug, og kan derfor med fordel integreres i undervisningsforløb, hvor disse emner allerede er blevet introduceret.
Temaet er relevant for eleverne, da det bringer deres viden om kommunikation og kulturanalyse i spil i forhold til virkelige samfundsproblematikker. I forløbene vil eleverne få indblik i, hvordan sproglige og kulturelle normer påvirker både perceptionen af andre mennesker og opfattelsen af verden omkring os. Derudover vil de gennem praktiske opgaver og analyser af rejsebreve og medieindhold lære at identificere og reflektere over etnocentriske og kulturrelativistiske perspektiver.
Eleverne vil arbejde med både historiske og moderne eksempler på kulturmøder og lære at analysere disse gennem diskursanalyse og genreforståelse. Forløbene omfatter også diskussioner af, hvordan sproget kan bruges til at skabe eller ændre vores billede af forskellige kulturer. Eleverne får hands-on erfaring gennem skriftlige produktioner såsom rejsebreve, hvor de skal reflektere over deres egne kulturelle oplevelser.
Temaet kulturforståelse er essentielt i forbindelse med de humanitære og sociale aspekter af vandprojekterne i Afrika. Ved at arbejde med kulturmøder og sproglige diskurser får eleverne en dybere forståelse for de komplekse, sociale og kulturelle dynamikker, som påvirker internationale udviklingsprojekter.
Progressionsplan
Under temaet Kulturforståelse er der udarbejdet flere forskellige forløb. Herunder følger progressionsplanen for forløbene.
Klassetrin/Niveau | Centrale begreber | Delerkendelser | Eksempler på spørgsmål |
---|---|---|---|
1.g | Kultur, kulturmøder, antropologisk metode | Kendskab til kulturbegrebet og evne til at skelne mellem komplekst og beskrivende kulturbegreb. Forståelse for antropologiske interviewteknikker og deres betydning i kulturmødet. |
Hvordan kan vi sikre et godt kulturmøde gennem antropologisk interviewpraksis? Hvordan forstås kulturbegrebet forskelligt? |
2.g | Diskursanalyse, nodalpunkter, ækvivalenskæder | Evne til at anvende diskursanalyse på kampagnemateriale og film for at forstå, hvordan sproget og medier former vores forståelse af Afrika og nødhjælp. | Hvordan former sproget vores forståelse af Afrika? Hvilke diskurser præger nødhjælpskampagner? |
3.g | Brevgenren, deiksis, kulturhistorie | Indsigt i historiske rejsebreve som kulturmøder på skrift og evne til at analysere og producere egne rejsebreve med bevidsthed om genre og historisk kontekst. | Hvordan bruger rejsebreve genren til at formidle kulturmøder? Hvad afslører breve om deres samtid og forfatterens kultur? |
Tabel 1: Progressionsplan for temaet Kulturforståelse
Forudsætninger og faglige mål
Alle de udviklede forløb tager udgangspunkt i de faglige mål for grundskolen eller fagbekendtgørelser for ungdomsuddannelserne. Dette skulle gerne bidrage til, at det både er spændende og interessant for eleverne, samtidigt med at lærerne oplever, at de får dækket fagligt stof som eleverne under alle omstændigheder skal igennem, når man arbejder med forløb ved BeScience: Afrika i Bjerringbro.
Forudsætninger og faglige mål for 1.g – 3.g
Forudsætninger
For at kunne gennemføre disse forløb, forventes det, at eleverne i rimeligt omfang opfylder trinmålene for 9. klassetrin i Dansk – se Tabel 2, og for 1.g forløbet de tilsvarende trinmål for 9. klassetrin i Samfundsfag – se Tabel 3.
Kompetenceområde | Kompetencemål | Færdigheds- og vidensområder og -mål |
---|---|---|
Læsning | Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst. | Eleven kan vurdere teksters afsenderforhold og målgruppe. Eleven kan sammenfatte informationer fra flere tekster |
Fremstilling | Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation. | Eleven kan organisere samarbejde om fremstilling. Eleven kan tilrettelægge processer fra idé til færdigt produkt. Eleven kan fremstille multimodale produkter. Eleven kan anvende sproglige virkemidler i fremstilling af tekster. Eleven kan respondere på tekster på sproglig og indholdsmæssig vis. Eleven kan rette sproglige fejl i tekster. Eleven kan lancere større multimodale produktioner |
Fortolkning | Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster. | Eleven kan formulere egne oplevelser og spørgsmål i æstetisk sprogbrug. Eleven kan undersøge tekstens symbolske, fortolkende og æstetiske potentialer. |
Kommunikation | Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer. | Eleven kan kommunikere med fokus på forskelle mellem egne og andres kulturelle normer. Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets forskellige funktioner. |
Tabel 2: Forventede forudsætninger i Dansk for at kunne gennemføre forløb om Kulturforståelse i 1.g
Kompetenceområde | Kompetencemål | Færdigheds- og vidensområder og -mål |
---|---|---|
Politik | Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger. | Eleven kan analysere mediernes rolle i politiske problemstillinger. Eleven kan diskutere internationale organisationers rolle i konflikter og samarbejde. |
Økonomi | Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien. | Eleven kan diskutere udfordringer ved globaliseringens betydning for velfærdsstater. Eleven har viden om økonomisk globalisering. |
Sociale og kulturelle forhold | Eleven kan tage stilling til og handle i forhold sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger. | Eleven kan redegøre for sociale og kulturelle normer og deres betydning for socialiseringen. Eleven kan diskutere kulturelle begreber i forhold til globale og lokale problemstillinger. Eleven kan analysere social differentiering i Danmark og globalt. |
Samfundsfaglige metoder | Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder. | Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder til at undersøge kulturelle og sociale problemstillinger. Eleven kan udarbejde problemstillinger og kommunikere dem i forskellige medier. |
Tabel 3: Forventede forudsætninger i Samfundsfag for at kunne gennemføre forløb om Kulturforståelse i 1.g
Faglige mål
I det følgende findes en oversigt over de faglige mål i hhv. Dansk og Samfundsfag, der kan bringes i spil ved gennemførelse af et forløb om Kulturforståelse i 1. g – 3. g.
Dansk
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt og multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne og perspektivere til verdenslitteratur
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder samspillet med kultur og samfund
– demonstrere viden om og perspektivere til træk af dansk litteraturhistorie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Kernestof
Litterære perspektiver:
– Litteratur fra tiden før 1700 og frem til 2000-tallet, herunder værker af kanonforfattere som Karen Blixen og Martin Andersen Nexø.
– Metodisk arbejde med litteraturanalyse, herunder kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiver.
Sproglige perspektiver:
– Analyse af sprogets funktion i kultur og samfund, herunder retorisk analyse og sproglig variation.
– Produktivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i skrift og tale.
Mediemæssige perspektiver:
– Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge.
– Arbejde med multimodale udtryk og remediering
Samfundsfag
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
– argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
– undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
– formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
– formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
Kernestof
Sociologi:
– Identitetsdannelse og socialisering.
– Sociale og kulturelle forskelle.
Politik:
– Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.
– Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
Metode:
Kvantitativ og kvalitativ metode.
Supplerende stof
– Eksempler fra den aktuelle debat, fx artikler og videoklip om globale udviklingsprojekter eller nødhjælpskampagner.
Tværfagligt samarbejde
Vejen til vand (1.g):
– Samarbejde med samfundsfag om antropologiske interviewmetoder og FN’s verdensmål.
– Samarbejde med naturvidenskabelige fag om brug af data og beskrivelser fra interviews.
Afrikadiskurser (2.g):
– Samarbejde med historie om kolonialisme og globaliseringens påvirkning af Afrika.
– Fokus på sprogets og mediers rolle i skabelsen af kulturelle og politiske diskurser i samspil med samfundsfag.
Med kærlig hilsen (3.g):
– Samarbejde med historie om analyse af rejsebreve som historiske kilder.
– Integration af mediefag ved arbejde med digitale og analoge remedieringer af brevkultur.
Referencer
Børne- og Undervisningsministeriet. (2019). Dansk Fælles Mål 2019 (pdf). Hentet fra emu.dk: https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Dansk.pdf
Børne- og Undervisningsministeriet. (2019). Samfundsfag Fælles Mål 2019 (pdf). Hentet fra emu.dk: https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Samfundsfag.pdf
Børne- og Undervisningsministeriet. (2017). Dansk A – stx, august 2017. Hentet fra uvm.dk: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/stx/dansk-a-stx-august-2017.pdf
Børne- og Undervisningsministeriet. (2020). Samfundsfag C – stx, august 2020. Hentet fra uvm.dk: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/gym-laereplaner-2020/240815-samfundsfag-c-%E2%80%93-stx–august-2020-tilgaengeliggjort.pdf