FORLØBETS RAMMER
Fag: Matematik
Klassetrin: 7.-9. klasse
Tidsforbrug: 2 lektioner
Opmåling af forsyningslandsbyen – Udskolingen
Dette materiale handler om landmåling, og er et undervisningsforløb til matematik, der henvender sig til udskolingen. Hele forløbet afvikles i forbindelse med et besøg ved BeScience: Afrika i Bjerringbro, der fysisk er placeret ved Bjerringbro Gymnasium.
De overordnede tanker bag temaet, progressionsplaner, forudsætninger og faglige mål findes i menuen Temaer på siden Landmåling.
På denne side findes lærer- og elevvejledninger og andre nødvendige materialer til gennemførelse af undervisningsaktiviteten.
Relevans for casen
I et konkret vandprojekt er landmåling helt centralt i forbindelse med de topografiske undersøgelser i Vurderingsfasen og i System Layout i Koncept design fasen.
Figur 1: Trin i designprocessen hvor viden om pumper er relevant
Kilde: Water Mission, Technical Handbook, ver. 1.2
Hos Water Mission vil det være medarbejdere som Jacob der har ansvaret for denne del af projektet.
Jacob, Landmåler
Jacob er landmåler og spiller en central rolle i at opmåle og projektere vandløsninger. Han analyserer terrænet og planlægger, hvor og hvordan vandinfrastrukturen skal bygges. Jacobs arbejde sikrer, at projekterne er præcise og effektive, hvilket er afgørende for at opnå rent vand og sanitet (FN Verdensmål 6) og støtte landbrug og fødevaresikkerhed (FN Verdensmål 2). “Jeg elsker at se et projekt komme til live fra mine tegninger til noget, der virkelig gør en forskel,” siger Jacob.