VandanalyseNY
KolofonVand1

FORLØBETS RAMMER

Fag: Kemi/Bioteknologi

Klassetrin: 1.g – 3.g

Tidsforbrug: 2 lektioner

Vandanalyse

Dette materiale handler om vandanalyse og er et undervisningsforløb målrettet gymnasiet. Forløbet afvikles i forbindelse med et besøg ved BeScience: Afrika i Bjerringbro, der fysisk er placeret ved Bjerringbro Gymnasium.

Eleverne arbejder eksperimentelt med analyse af vandkvalitet ved hjælp af professionelt måleudstyr fra HACH – det samme udstyr, der anvendes i internationale udviklingsprojekter. De måler blandt andet pH, turbiditet, klorindhold og andre kemiske parametre i forskellige vandprøver.

Forløbet giver eleverne praktisk erfaring med laboratorieteknik og databehandling og understøtter både kemisk og biologisk forståelse for, hvordan rent drikkevand defineres og sikres.

De overordnede tanker bag temaet, progressionsplaner, forudsætninger og faglige mål findes i menuen Temaer på siden Vand.

På denne side findes lærer- og elevvejledninger og andre nødvendige materialer til gennemførelse af undervisningsaktiviteterne.

Relevans for casen

Adgang til rent drikkevand er afgørende for sundhed og livskvalitet – og en udfordring i mange egne af verden, herunder Tanzania, hvor udviklingsprojekter arbejder med at forbedre vandkvaliteten i lokalsamfund. For at sikre, at vandet er sundhedsmæssigt forsvarligt at drikke, er det nødvendigt med nøjagtige målinger og analyser.

Dette forløb giver eleverne indsigt i, hvordan professionelle vandanalyser gennemføres i praksis. Ved at anvende samme måleudstyr som Water Mission bruger i felten – herunder pH-målere, turbiditetsmålere, kolorimetre og klor-testkits – får eleverne førstehåndserfaring med metoder til at vurdere og dokumentere vandkvalitet.

Analyseresultaterne kan danne grundlag for både vurdering og design af vandrensningssystemer, og dermed kobles forløbet direkte til de tekniske og sundhedsfaglige beslutninger, der træffes i vandprojekter. I lokalsamfund som Bagamoyo er forståelsen af vandets egenskaber afgørende for at vælge de rette filtrerings- og desinfektionsmetoder.

I konceptdesignfasen bliver målingerne vigtige i udviklingen af løsninger, der balancerer effektivitet, sikkerhed og lokal tilgængelighed.

Figur 1: Trin i designprocessen hvor viden om vandanalyser er relevant
Kilde: Water Mission, Technical Handbook, ver. 1.2

Hos Water Mission vil det være medarbejdere som David der har ansvaret for denne del af projektet.

David, Kemiingeniør

David er kemiker med speciale i vandanalyse og udvikling af filterløsninger. Han undersøger vandkvaliteten og udvikler metoder til at rense vandet, så det bliver sikkert at drikke.

David fortæller: „At kunne bidrage til, at mennesker får adgang til rent og sundt drikkevand, giver mit arbejde en dybere mening.‟

Lærervejledning

Elevark

Værktøjer

Opgaver