OptimalVind
KolofonVind2

FORLØBETS RAMMER

Fag: Fysik

Klassetrin: 1.g – 3.g

Tidsforbrug: 1-2 lektioner

Optimalt vindmølledesign

Dette materiale handler om design af vindmøller, og er et undervisningsforløb til fysik der henvender sig til gymnasiet. Hele forløbet  afvikles i forbindelse med et besøg ved BeScience: Afrika i Bjerringbro, der fysisk er placeret ved Bjerringbro Gymnasium.

Eleverne arbejder med et konkret udviklingsscenarie i samarbejde med Water Mission, hvor de skal designe og afprøve en vindmøllemodel, som potentielt kan bruges i udviklingslande som Tanzania. Der arbejdes med energiomdannelse, aerodynamik, eksperimentel metode og dataanalyse.

De overordnede tanker bag temaet, progressionsplaner, forudsætninger og faglige mål findes i menuen Temaer på siden Vindmøller.

På denne side findes lærer- og elevvejledninger.

Relevans for casen

Vindmøller er et interessant supplement til design af stand alone anlæg i forbindelse med vandprojekter, og efter den topografiske undersøgelse i Vurderingsfasen vil en første vurdering af om vindenergi er aktuelt i det konkrete projekt finde sted. Viser det sig at det kunne være interessant vil man indtænke vindenergi i Konceptdesign fasen når System layoutet fastlægges. Konkrete komponenter vælges i Designvalgs fasen.

Figur 1: Trin i designprocessen hvor viden om vindmøller er relevant
Kilde: Water Mission, Technical Handbook, ver. 1.2

Hos Water Mission vil det være medarbejdere som Laura der har ansvaret for denne del af projektet.

Laura, Diplomingeniør

Laura er diplomingeniør i energiteknologi med speciale i design og implementering af bæredygtige energisystemer.

Hun arbejder med at integrere solceller, batterier og vindmøller i vandforsyningsprojekter for at sikre pålidelig og ren energi til afsidesliggende landsbyer (FN’s Verdensmål 7).

Laura siger: “At kunne kombinere mine færdigheder inden for energiteknologi med vandprojekter giver mig en dyb tilfredsstillelse.”

Lærervejledning

Elevark

Opgaver